tiistai 2. huhtikuuta 2013

South of Brasil

Kotiuduin viikko sitten etela-brasilian matkalta. Matka oli siis belobrasilian jarjestama, elikkas naita vaihto-ohjelman matkoja, joita voi brasiliassa sitten tehda. Vaihtareita oli yli 40 ja n. 16 eri maasta. Tykkasin ihan sairaasti matkasta, lukuunottamatta paria huonoa tuuria, joista kerron kaikkien paikkojen kohdalla erikseen. Nain lyhyesti sanottuna, matkalla nain, niin luontoa(foz do iguacu), kuin kaupunkia ja rantoja(mm.Florianopolis) paasin myos tutustumaan argentiinaan ja paraguaihin. Koska asiaa on paljon, niin kirjoitan jokaisesta kaupungista erikseen ja yhteen postaukseen tulen kirjoittamaan vain 2-3kaupungista kerrallaan.

Sao Paulo

Matkaan ei virallisesti kuulu sao paulo, mutta suurin osa ihmisista saapui Sao pauloon ja sielta lahdettiin bussilla foz do iguacuun kaikki yhdessa. Saavuin Sao pauloon yksi yo ennen matkan alkua ja nukuin hotelissa, muiden aikaisten vaihtareiden kanssa. Seuraavana aamuna 6aamulla kokoontuivat kaikki vaihtarit samaiseen hotelliin. Meille kerrottiin tarkeimmat seikat matkasta ja sitten istutettiin bussiin ja 14tuntia bussimatkaa oli edessa. Bussissa nukuimme, katsoimme elokuvia, tanssimme, keskustelimme ja muuten vain pidimme hauskaa
                 Samana paivana 11 illalla saavuimme Foz do iguacun hotelille, jossa naimme loputkin vaihtarit.

Tallaiselta naytti siis 14tunnin bussimatka.

LOVE IT Little thinks in my life <3

Foz do iguaçu

Voi myos kutsua nimella jokien suu, on kaupunki Brasilian etela-osassa.  Fozin kuuluisin nahtavyys on iguaçun putoukset. Osa putouksista on Brasilian puolella ja osa Argentiinan puolella. Vierailimme molemmissa. Voin hyvilla mielin sanoa, etta kaunein luonnollinen naku, mita olen ikina nahnyt. Putoukset olivat valtavat ja niita paasi katsomaan todella lahelle. Kaupungin ainut nahtavyys ei suinkaan ollut putoukset. Naimme paljon muutakin
           Fozissa vietimme yhteensa 3paivaa. Ensimmaisena paivana,
menimme lintupuistoon, joka kattaa yli 500 erillaista lintua. Puistossa oli
kaksi tapaa nahda linnut. Nait linnut ihan normaalisti keltien takaa. Tai paasit itse lintuhakkiin lintujen joukkoon. Hienona esimerkkina hakki, joka oli taynna papukaijoja. Kun paasit sisalle, papukaijat alkoivat lentelemaan, niin etta jopa tunsit siipien suivahdukset. Olihan se mahtava kokemus, vaikken pysynytkaan siella kauan. Pelkasin niin suunnattomasti, etta juoksin jo ulos kun paasin sisalle.
           Lintupuiston jalkeen suunnattiin luontopuistoon, elikkas siis Brasilian puolisille putouksille. Vietimme siella loppupaivan, kuvaillen ja
soimme lounaan siella. Meille jaettiin jo ennestaan sadetakit, koska rehellisesti sanottuna, olimme putousten keskella, joten kastuimme myos sadetakit paalla. Putousten keskelle oli rakennettu silta, jonka paassa naki joka puolella putouksia. Niinkuin jo alussa sanoin, putoukset olivat kaunein luonnollinen naky, minka olen koskaan nahnyt.
          Luontopuistoon kuului myos veneretki putousten vierelle. Saimme valita halusimmeko menna vai ei. Jos halusi menna retkelle, piti maksaa summa erikseen. Noin puolet porukastamme meni, mina myos. Retkella matkasimme ensiksi jeepeilla keskella metsaa vesiputouksille. Jossa meidat istutettiin veneisiin. Kuvia en sielta saanut, koska kameraa ei saanut ottaa mukaan, kastuimme kauttaaltamme. Menimme siis veneilla putouksista parin metrin etaisyydelle. Mahtava kokemus =)
          Toisena paivana,  menimme Ciudad del leste, joka sijaitsee paraguaissa. Mentaessamme ylitimme brasilian ja paraguain ystavyys-sillan, joka on pituudeltaan 550metria. Paraguaissa vierailimme kahdessa ostoskeskuksessa. Paraguaissa kaikki on halvempaa. Ostin kauneustuotteita riittavasti ja moni vaihtari osti elektroniikkaa, koska hinnat ovat lahes samat kuin amerikassa tai kiinassa. Paraguai oli likaisin paikka, missa olen ollut ja ei kylla houkuttais asua siella. Shoppailuksi se on hyva, mutta muuten en tahtoisi menna uudestaan. Lounaaksi
palasimme Foziin.
            Viela samana paivana vierailimme Itaipun vesivoimalaitoksessa, joka sattuu olemaan maailman suurin vesivoimalaitos. Juuri sina paivana kun me siella kavimme, portit eivat olleet auki, joten emme nahneet veden suurta voimaa. Kolmas kuva on Itaipusta.
            Illalla menimme Ravintolaan nimelta Rafain. Ravintolassa syontimme aikana, naimme esityksia latinalaisesta amerikasta. mm.
Tangoa, sambaa, capoeiraa, laulua, meksikolaista soittoa jne. Ilta oli fantastinen =) Hyvan ruuan ja seuran kanssa.
           Viimeisena paivana Fozissa, menimme Argentiinan puolisille putouksille. Argentiinassa oli kuuma kuin saunassa. Putoukset olivat myos kauniit, tosin pienemmat kuin Brasilian puolella. Kavelimme ensiksi pitkan matkan putouksille, jonka jalkeen saavuimme (4kuva.)
putouksille. Loppu paiva, kaytiin viela Argentiinan Tax free kaupassa ja palattiin hotellille rauhoittumaan. Tai siis suuntasimme uima-altaalle ja otimme hienoja vedenalaisia kuvia. Tallaista asiaa Foz do iguaçusta, Mun mielesta kantsii todellaki menna tutustumaan, jos johonki Brasseis haluaa. Loppuun viela kuvia Fozista.

Olis paljon enemmanki kuvia, mutta koska kadotin muisti tikun, niin jouduin ottaa kaikki kuvat Facebookista.